Concurs muzical

În ultimele zile am remarcat pe blogosfera din RM o pasiune mare pentru concursuri muzicale. Pînă se depăşeşte situaţia cu “cine ne reprezintă la Eurovision”, propun un mini-concurs muzical.

Mai jos găsiţi o secvenţă dintr-o lucrare clasică. Are doar cîteva secunde, dar e suficient pentru a răspunde la întrebarea concursului.

Concursul nu are nici o condiţie pentru participare. Cîştigătorul va primi un premiu la discreţia acestuia – sau o cola/bere/altceva mai tare, sau un CD cu muzica compozitorului în cauză.

Ne-muzicienilor le va fi probabil mai uşor, aşa că le sugerez să ignore cele scrise pentru muzicieni.

Pentru muzicieni există unele momente care ar putea să-i deruteze, de aceea le dau cîţiva indicatori:

  • în original piesa ar putea fi pentru orchestră şi nimeni nu zice că secvenţa de mai jos nu e o transpunere pentru pian;
  • în original piesa ar putea fi în altă tonalitate;
  • ca orice transpunere, piesa acceptă modificări în acompaniament.

Răspunsul la întrebarea concursului va fi comunicat peste 3 zile; concomitent va fi stabilit învingătorul.

Aşa dar, întrebarea concursului:

Din ce piesă este secvenţa de mai jos şi cine e compozitorul piesei? (orice alte detalii interesante despre piesă sau compozitor, dacă se cunosc, sunt binevenite, la fel ca şi meditaţiile în scris la subiect)

Get the Flash Player to see this content.

————————————-

12 ianuarie 2010. UPDATE

Fragmentul  de mai sus este luat din Studiul  nr.3 „Prestissimo” din ciclul pentru pian „Trois études de bravoure op. 16”, compus de Charles-Valentin Alkan. Fragmentul nu este o transcriere sau prelucrare, ci varianta originală a studiului, în interpretare de Ronald Smith.

Partea picantă este că tema din acest fragment într-adevăr a fost preluată de George Bizet pentru cea mai cunoscută operă a sa – Carmen.

Nu există nici o dovadă sau confirmare scrisă că Bizet ar fi împrumutat această temă de la Alkan. Mi se pare însă că această presupune este corectă, cel puţin din cîteva motive:

1. Alkan a compus cele trei studii în an. 1837 (apropo, Alkan avea doar 24 ani), iar Bizet a compus „Carmen” în 1875.

2. Alkan era unul din cei mai mari pianişti ai timpului, care îi făcea concurenţă chiar lui Ferenc Liszt. Bizet este cunoscut (la noi) doar ca compozitor, acesta însă a fost şi un bun pianist, deşi ca pianist nu a ajuns nivelul lui Alkan. Există şi o istorie-legendă la acest subiect: se zice că Liszt l-ar fi numit pe Bizet al treilea cel mai bun pianist din Europa (după Liszt şi Hans von Bülow). Ca pianist, Bizet cu siguranţă cunoştea cele trei studii ale lui Alkan, care la acea etapă erau foarte cunoscute şi solicitante în mediul muzicienilor.

3. Nu este exclus că Bizet a auzit sau chiar a învăţat cele trei studii în de la profesorul său de muzică Joseph Zimmermann, care anterior a fost profesorul de pian a lui Alkan.

În fine, cel mai  important argument este că tema folosită de Bizet este identică şi absolut nemodificată de tema compusă de Alkan. Imposibil să presupunem că Bizet a compus această temă necunoscînd tema din Studiul nr.3 compusă de Alkan.

Nu trebuie nici într-un caz să-l privim pe Bizet ca pe un hoţ de teme muzicale, pentru faptul că a folosit în „Carmen” o temă de Alkan. Împrumutarea temelor de la alţi compozitori este un caz des întîlnit în istoria muzicii. Compozitorii preiau temele altor compozitori din diferite motive – e o temă interesantă sau vestită, cel care împrumută tema intenţionează o şarjă/glumă muzicală sau, dimpotrivă, aduce un omagiu compozitorului care a scris tema, etc. Şi apoi, în muzica clasică (spre deosebire de muzica uşoară) tema muzicală nu este nici pe departe cel mai important element şi deseori cedează că valoare, în cadrul piese, dezvoltării/prelucrării acestei teme. Aici trebuie să recunoaştem că Bizet a expus şi prelucrat această temă excelent, aşa cum putea s-o facă doar un compozitor genial.

Cam acesta ar fi răspunsul la întrebarea din concurs.

Vă propun în final să audiaţi integral acest ingenios studiu de Charles-Valentin Alkan, unde la minutul 2.32 veţi auzi tema folosită de Bizet în „Carmen”.

Get the Flash Player to see this content.

12 comentarii la „Concurs muzical”

    1. Am plasat materialul in perioada cind blogul avea un alt format. Nu cred ca e un conflict intre articole, pentru ca sa-l sterg pe acesta. Mai ales ca musica e un domeniu interesant si – cine stie? – poate revin cu alte materiale la tema.

Lasă un răspuns: